Martijn Bos is een muzikale alleseter. Ooit van oorsprong geschoold als pianist jazz en pop op het conservatorium Alkmaar, heeft hij zich (oa door daar extra lessen voor zang, instrumenten en directie) ontwikkeld tot een breed inzetbaar multi-instrumentalist, dirigent, componist, arrangeur en docent. Hij heeft veel geschreven voor theater en bigband, maar ook voor kleine symfonische bezettingen en jazzensembles. Naast piano speelt ook gitaar, banjo, mandoline, accordeon, contrabas, basgitaar en bugel. Verder is hij veelvuldig actief als docent/coach/dirigent in het amateurveld, waar hij goed in staat is gebleken om mensen te enthousiasmeren en inspireren het uiterste uit zichzelf te halen. Na het conservatorium heeft hij onder andere een aantal zangcursussen gevolgd, om aan zijn niveau te blijven schaven, en de kennis meer te kunnen overdragen.
Als dirigent is hij oa werkzaam (geweest) voor de L-Starbigband te Opmeer, als invaller bij de Burn Brigade Bigband in Alkmaar, bigband BigGiG in Wognum, Musical Wognum en Soul- en Gospelkoor Uptight in Hoorn.
Daarnaast speelt hij toetsen in Zola Drive (gruizige popsongs met de sfeer van een Tarantinofilm) en snaren en balgen in Brak (liederen over drank, vrouwen en andere ellende) en is hij bezig met de vorming van een jazz-trio, dat zich toelegt op een soort kamermuziek-achtige invulling van jazz.
Verder is hij werkzaam op het conservatorium Haarlem, als begeleider/correpetitor bij de musicalafdeling, waar hij talloze kleine producties heeft gemaakt en gespeeld.
Daar heeft hij ook veel lessen en masterclasses begeleid, onder andere van Willem Nijholt, Pia Douwes en Mathilde Santing.
In het theater was hij onder meer de vinden met filmorkest Max Tak, de impro-theatergroep Op Sterk Water, chanson-duo Eta d’âme (publieksprijswinnaar op het Concours de la Chanson), de muziektheatervoorstelling ‘Engel met vieze voeten’, waarvoor hij ook alle muziek schreef en de mini-kleuter-opera Tranen van de Koning, waarmee hij jarenlang op basisscholen door het hele land speelde.
Als componist heeft hij geschreven voor veel van de ensembles waar hij mee werkzaam is geweest en daarnaast veel voor kleine theaterproducties, oa bij Het Gezelschap in Hoorn, theatergroep Postiljon en veel voor theatermaker Janna de Lathouder.
En ook heeft hij nog 10 jaar lang op de muziekschool Gerard Boedijn gewerkt, als docent piano en popschool, ensembleleider en mede-organisator/bedenker van de 2-jaarlijkse spectaculaire eindshows.